JANGAN LUPA SOLAT

MARI KITA BERDOA

YA ALLAH, rahmatilah TETAMU BLOG ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki tetamu blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia, Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh. Ya Allah, tolonglah kami dalam mengingatiMu, tolonglah kami untuk bersyukur kepadaMu dan Ya Allah, Tolonglah kami memperbaiki ibadah kami.

Ya Allah, ampunkanlah dosa kami kerana gagal melaksanakan segala perintahMu dan Ya Allah, ampunkanlah dosa kami kerana menjadi hamba yang gagal dalam mencegah kemungkaran. Ya Allah selamatkanlah kami dari segala macam balasanMu sebagaimana engkau selamatkan Nabi Lut sewaktu engkau memusnahkan umatnya. Ya Allah kurniakanlah kepada kami semangat, kekuatan dan kelapangan waktu dalam beribadah kepadaMu.


DOA MENGHINDAR H1N1

MARI RAMAIKAN SINI



Friday, October 9, 2009

CERITA DALAM BAHASA BANJAR

HAYAM JAGAU TUHA - HAYAM JAGAU ANUM



Julak Kancur sambil bagawi sidin maingun/maharagu ai jua 26 ikung hayam.25 ikung hayam parinduan (hayam bini hagan bahintalu) saikung hayam jagau tuha hagan lakinya.

Kebelakangan ini hayam Julak Kancur kada pati pahintaluan bangat, sidin baidabul, ini pasti gara-gara hayam jagau tuha ini nang kada pati produktif lagi. Sidin gin tulak ka rumah Angah da' Sugih umpat manukar hayam jagau nang ta'anom lalu dibawa bulik ka rumah.

Jagau Tuha "napang kah ikam dibawa ka mari oleh tuan ku?"

Jagau Anum " gara-gara ikam pang nang kada hingkatan (kada kawa) ujar bahasa Banjar kada produktif pang".

Jagau Tuha "kawakah ikam manjulung ka aku barang beberapa ikung bini?".

Jagau Anum " kada rigi aku, sunyaannya nang 25 itu ampun aku jua".

Jagau Tuha" aku katuju ai, taga ikam kana mambuktikan kawa mangalahakan aku batanding bukah jarak 50 meter". taga ikam kana mambari aku mulai bukah 10 meter di hadapan ikam".

Jagau Anum "aku katuju ai, pagi esok kita batanding".

Isuknya, Jagau Tuha gin balawan bukah awan Jagau Anum, Jagau Tuha bukah 10 meter badahulu.

Bahimat hayam Jagau anum manyasah Jagau Tuha, bila parak jarak 1 meter handak manyalip…..

BANG!!!!!!! malapau ilun sanapang…….tajarangkang Jagau Anum mati.

Sakalinya si Kancur nang manimbak…..tadikir sidin…"Uma ai sarik banar aku, sudah lima kali aku tatukar hayam jagau nang "homo".

hihihihi…

tatap haja manang nang tuha sakalinya….

No comments:

Post a Comment