JANGAN LUPA SOLAT

MARI KITA BERDOA

YA ALLAH, rahmatilah TETAMU BLOG ini, sihatkan ia, ampunilah dosa-dosanya, berkatilah amalannya, janganlah Engkau balikkan hatinya setelah Engkau beri petunjuk dan hidayah kepadanya dan ya Allah masukkanlah ia dan keluarganya kedalam syurga FirdausMu serta jauhkanlah ia dan keluarganya dari azab nerakaMu. Sesungguhnya ya Allah, hanya kepada Engkau kami sembah dan hanya kepada Engkau sahajalah kami meminta pertolongan. Ya Allah jika rezeki tetamu blog ini masih diatas langit, turunkanlah ia, jika rezekinya di dalam bumi, keluarkanlah ia, jika rezekinya jauh, dekatkanlah ia, jika rezekinya haram, sucikanlah ia dan jika rezekinya sukar, Engkau permudahkanlah ia, Ya Allah kurniakanlah kepada kami segala kebaikan yang Engkau kurniakan kepada hamba-hamba Mu yang soleh. Ya Allah, tolonglah kami dalam mengingatiMu, tolonglah kami untuk bersyukur kepadaMu dan Ya Allah, Tolonglah kami memperbaiki ibadah kami.

Ya Allah, ampunkanlah dosa kami kerana gagal melaksanakan segala perintahMu dan Ya Allah, ampunkanlah dosa kami kerana menjadi hamba yang gagal dalam mencegah kemungkaran. Ya Allah selamatkanlah kami dari segala macam balasanMu sebagaimana engkau selamatkan Nabi Lut sewaktu engkau memusnahkan umatnya. Ya Allah kurniakanlah kepada kami semangat, kekuatan dan kelapangan waktu dalam beribadah kepadaMu.


DOA MENGHINDAR H1N1

MARI RAMAIKAN SINI



Monday, October 5, 2009

CELOTEH MURAI

Kakaktua dan Salentia Saling Bantu Membantu Basuh Berak




WAH.... bukan main lagi si Kakaktua menempelak Tok Lebi Sikul dengan mengatakan Tok Lebai Sikul kena bertanggungjawab atas kegagalannya memajukan negeri yang diperintahnya. Kakaktua merujuk kegagalan Tok Lebai Sikul itu kepada jawaban balas kawannya si Salentia yang dihina oleh Tok Lebai Sikul.

Tok Lebai Sikul tidak boleh tahan dengan sikap mulut berus, stail makan menyodok dan bijak memutar lidah serta sanggup menampal muka dengan kulit seladang (di bahagian jubur) oleh Salentia itu, telah menghina Salentia dengan mengatakan amal ibadatnya tidak diterima Tuhan dan menganggapnya sebagai sampah.

Maka melentinglah dan merasa hina dinalah si Salentia dengan kata-kata Tok Lebai Sikul itu dan dibalas dengan gesaan supaya Tok Lebih Sikul berhenti dari kerjanya. Khabarnya ada lebih 10 sebab yang diberikan oleh Salentia kenapa Tok Lebai Sikul perlu berhenti. Antaran alasan itu ialah kerana gagal membawa pembangunan dan sudah nyanyuk.

Kata-kata dan kecaman ke atas Selentia oleh Tok Lebai Sikul memang pedih dan memanaskan telinga. Kalau Murai pun mungkin akan merasa begitu juga. Betapalah kalau kata-kata itu sahih maka sia-sialah hidup Salentia atas muka bumi ini macam belon yang dipam angin dan dilepaskan ke udara. Ianya akan menanti masa jatuh ke bumi saja tanpa ada apa-apa kemuliaan dan makna. Ibarat belon kalau jatuh ke bumi tidak akan ada sesipa nak mengembumikan jasadnya...

Bagi si Kakaktua pula yang bersahabat baik dan menerima jasa Salentia turut terasa atas penghinaan Tok Lebai Sikul kepada Salentia itu. Perbuatan Tok Lebai Sikul iru dirasai oleh Kakaktua seperti cubit paha kanan paha kiri juga terasa sakit. Kerana itu Kakaktua membuka mulut tumpang sekaki menyerang Tok Lebi Sikul. Sebenarnya juga Kakaktua sudah lama berbulu dengan Tok Lebai Sikul ini. Jadi bila ada bola tanggung dia akan terus melibasnya.... piutttt....piutttt...

Apabila si Kakaktua turut tumpang semangkuk... mengomen dalam 'perbalahan' Tok Lebai Sikul dengan Salentia itu Murai tidak merasa pelik dan hairan sikit pun. Walaupun Salentia adalah mahluk paling hamprak dan tidak bermoral, tetapi ia tidak pada Kakaktua. Bagi Kakaktua yang juga sejenis dengan sifat Salentia, penganutan Machiaveliasm sikap Salentia itu adalah mulia. Sebab itu Kakatua bermadah orang seperti Salentia perlu ada di atas muka bumi ini.

Murai setuju 99.9 peratus dengan kata-kata itu, Salenia perlu ada. Kalau Salentia tidak ada sapa nak makan bangkai labah-labah, tikus, lipan, ular, biawak, cicak, tenggiling, musang dan lain-lain lagi itu. Hanya lidah Salentia saja tergamak menyambar dan cekap memaham segala macam najis Mutawasitan itu.

Selain itu orang lain juga kena faham kenapa si Kakaktua beriya membela Salentia. Semasa si Kakaktua sudah hampir tidak berguna apabila jawatannya sudah tiada, si Selentia inilah yang mengusungnya ke hulu ke hilir macam membawa keranda usang untuk mencari mayat, bagi mendapat perhatian dunia. Ditahan belakangnya untuk 'dirukas' oleh si Kakaktua ke mana-mana sahaja. Masa itu kalau diimiginasikan perbuatan Salentia memikul si Kakaktua itu macamlah Lebai Sikul memikul guni dedak....

Jadi janganlah sesiapa merasa harian kalau si Kakaktua memuji tindak tanduk Salentia yang menghentam Tok Lebai Sikul. Kerja si Kakaktua kini ialah untuk membantu memersihkan jubur Salentia sebagai membalas budi dan jasa yang Salentia lalukan kepadanya selama ini. Yang mana Salentia bukan saja setakat sanggup membersih jubur si Kakaktua yang cepuah dengan najis tetapi Salentia pernah menjilatnya. Jadi kalau Kakakua kata orang macam Selentia perlu ada tepatlah kerana Salentia saja yang tergamak menghidu juburnya!

Murai: Sesekali terasa ingin bertanya Salentia macam mana bau punggung si Kakaktua, wangi ke? Si pembacuh kopi tentu tersenyum... mendengar pertanyaan ini.

No comments:

Post a Comment